top of page

Från bortglömt till besöksmål – så ökade kvarterets besök med 30 procent

När Filmstaden LUXE öppnade i Uppsala sommaren 2024 markerade det inte bara starten för en av Sveriges mest moderna biografer, utan också en ny era för ett tidigare bortglömt kvarter. Ett år senare syns effekten tydligt: insatserna ökade kvarterets besök med hela 30 procent och kvarteret har blivit ett nav i stadens liv.


filmstaden lux

NCM var med redan från start och genomförde den platsanalys som låg till grund för val av läge. Därefter har vi varit delaktiga i att utveckla koncept, innehåll och platsens identitet, liksom i detaljplanearbete, aktörsanalys och uthyrning. Med 13 salonger, premiumformat som IMAX och iSense, samt ett omgivande utbud av restauranger och gym på över 2 200 kvadratmeter, har kvarteret blivit en levande mötespunkt för kultur, mat och rörelse under större delen av dygnet.


Så märks effekten redan idag

Den nya biografens läge och kvalitet har lockat tillbaka en stor del av publiken som tidigare sökte sig till Gränbystaden. Det har gett biografen ett uppsving och hela området har fått nytt liv efter flera utmanande år för marknaden.


Etableringen av unika restaurangkoncept, takbar och caféer har dessutom gjort området till ett attraktivt besöksmål. Det märks särskilt under sommaren, en period som historiskt sett varit svag för studentstaden Uppsala.


Rätt strategi från början ger effekt i längden

Projektets styrka ligger i att analysen och målbilden för platsen togs fram tidigt. Det har gjort det möjligt att:

  • Attrahera rätt hyresgäster som tror på projektet och driver hållbara verksamheter

  • Bidra till jämnare intäktsflöden för kontrakterade aktörer

  • Sätta högre hyresnivåer som annars inte varit möjliga

  • Skapa aktivitet dygnet runt på en plats som tidigare upplevdes som avsides

  • Göra platsen mer trygg tack vare ökad närvaro och aktivitet i området


Ett år senare: ökade kvarterets besök

Enligt Uppsala Citysamverkan har antalet besökare i området ökat med cirka 30 procent jämfört med före utvecklingen. Den ökade rörelsen har i sin tur lett till ett ökat intresse för etableringar i närliggande kvarter, både i gatuplan och på kontor.


Lisa, VD på Uppsala Citysamverkan, menar att utvecklingen av biografen, tillsammans med fler restauranger, har skapat en tydlig anledning att besöka platsen. Även om det tar tid att förändra beteenden, märks redan nu en tydlig skillnad.

Liknande inlägg

Kommentarer

Dela dina tankarVar först med att kommentera.

Gör som 500 andra – prenumerera på vårt nyhetsbrev

I vårt populära nyhetsbrev bjuder vi på insikter, trender och strategier – en gång i månaden, direkt i din inkorg.

Image by Mareks Mangūzis
bottom of page